Kasih Sayangnya seorang ibu....

ASSALAMUALAIKUM WBRKTUH,



Kasih Sayang Seorang Ibu

Suatu hari, seorang anak menghampiri ibunya sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur. Kemudian dia menghulurkan sekeping kertas yang bertuliskan sesuatu. Si Ibu segera membersihkan tangan dan lalu mengambil kertas yang dihulurkan oleh si anak dan membacanya.

Duit upah membantu ibu :

1) beli barang kat kedai RM2.00
2) Menjaga adik RM3.00

3) Membuang sampah RM1.00
4) kemas rumah RM 2.00
5) menyiram bunga RM 3.00
6) Menyapu halaman RM5.00

Jumlah keseluruhan upah: RM16.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak yang raut mukanya berbinar-binar. Si Ibu mengambil pena dan menulis sesuatu dibelakang kertas yang sama.

1) Wang mengandungmu selama 9 bulan – percuma
2) wang berjaga malam kerana menjagamu – percuma
3) wang air mata yang menitis keranamu – percuma
4) wang Khuatir kerana selalu memikirkan keadaanmu – percuma
5) wang menyediakan makan minum, pakaian dan keperluanmu – percuma

Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku percuma

Air mata si anak berlinang setelah membaca. Si anak menatap wajah ibu, memeluknya dan berkata, “Aku Sayang Ibu”. Kemudian si anak mengambil pena dan menulis sesuatu di depan surat yang ditulisnya : “telah langsai bayaran”.

Diriwayatkan seorang telah bertemu Rasul Allah Muhammad SAW dan bertanya, “Wahai Rasulullah, siapakah yang paling berhak mendapatkan layanan istimewa dariku ?”. Rasulullah menjawab, “Ibumu”. Kemudian ???, Rasulullah menjawab, “Ibumu..” Kemudian ???, Rasulullah menjawab, “Ibumu..”. Kemudian Rasulullah menjawab, “Baru Kemudian Ayahmu dan setelah itu saudara-saudara terdekatmu”.

Maka, sebelum semuanya terlambat, dan sebelum kita menyesal, sebelum mereka tiada, sayangilah dan hargailah pengorbanan yang ibu kita lakukan selama ini, kerana sebesar apapun kekayaan yang kita berikan padanya, tidak akan dapat membayar keikhlasan atas segala jerih payahnya yang membesarkan kita. Sejak sebelum lahir lagi, dari mengandungkan kita sehinggalah melahirkan kita., yang melibatkan tarungan 2 naywa antara hidup atau mati..

Bayangkanlah sahabat2 betapa peritnya pengorbanan yang telah ibu kita lakukan..jadi, bilamana kesilapan yang kita lakukan pada ibu kita, bagaikan terasa duri yang menyucuk mendalam..kecil hati ibu dengan perbuatan kita walaupun hanya kadang2 kesalahan kecil sahaja..
Sebenarnya sahabat2, itulah hati lembut seorang wanita yang bergelar ibu..bukan mudah bebanan dan tanggungjawab yang dipikul..penat lelah beliau kita tidak ketahui. penat lelah seorang ibu tiada boleh kita nilaikan dengan wang ringgit atau kemewahan..ia hanya akan dinilai atau dibayar, dengan nilai kasih sayang seorang anak kepada ibunya..janganlah!! disebabkan kesalahan sebesar zarah pun, kita digelar "anak durhaka"...wanauzubillah min zalik!
Saya yang sudah bergelar ibu ni pun, memahami benar
bagaimana erti sebenar pengorbanan ibu,,
walaupun wirdani , anak saya yang masih kecil ini, tapi karenah dan ragamnya sudah cukup mematangkan pemikiran ,pengalaman, pengorbanan pada diri saya .
memang benar, menjadi ibu memerlukan banyak kesabaran dan ketabahan..
dimasa inilah terasa, kerinduan pada ibu saya yang mengenangkan bagaimana pengorbanan ia mendidik, membesarkan kakak2 ,abang2, saya dan adik sehingga kini..
namun, itulah kasih sayang seorang ibu yang tiada nilainya.
oh!! ibu sungguh besar pengorbananmu..
Ya ALLAH! ampunilah dosa2ku selama ni pada ibuku...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Justeru itu, marilah sama2 kita muhasabah diri..kerana masih belum terlambat lagi untuk kita memperbaiki segala kesilapan yang telah kita lakukan kepada ibu kita..sementara ibu masih ada didunia ini..sayangilah dia!! sayangilah!! sayangilah......ibu anda.
Percayalah, jika kita berbuat yang kurang baik terhadap ibu kita, nescaya Allah akan membalasnya dengan azab yang setimpal dengannya..wanau'zubillah min zalik. Sesungguhnya, “syurga itu adalah di telapak kaki ibu“.***

sabda nabi saw:
يا رسول الله أردت أن أغزو، وقد جئت أستشيرك, فقالهل لك أم؟ قال: نعم. قال : فالزمها فإن الجنة تحت رجليها
Maksudnya: “Wahai Rasulullah, aku ingin pergi perperang, aku datang untuk meminta pandangan-mu. Nabi S.A.W. bertanya: Apakah kamu mempunyai ibu? Jawabnya: “Ya”. Sabda Nabi S.A.W.: Peliharalah (berbuat baiklah kepada) dia, sesungguhnya syurga berada di bawah dua kakinya.”

Apapun, walaupun kita buat baik pada ibu, jangan lupa pula, kenangi jasa ayah pula, buatlah yang terbaik dan sehabis baik kepada kedua ibu dan ayah kita...kenangilah jasa dan pengorbanan mereka..sepertimana firman Allah:

Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa. [al-Nisa’ 4:36]


Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa dia memberi nasihat kepadanya: “Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar. Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya.” [Luqman 31:13-14]


Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah (sebagai Tuhanmu) melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu; maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar atau kesat dan meninggikan suara) sekalipun perkataan "Ah" dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi berkata-katalah kepada mereka dengan perkataan yang mulia (i.e. suara yang lembut serta bersopan santun dan kata-kata yg baik-baik).] [Ayat 23, Surah al-Isyrak]


P/s: bagi sahabat2 yang sudah kehilangan kedua ibu, terlebih baik baginya sedekahkanlah al-fatihah, mudah2an roh mereka tenang, dan dtempatkan dikalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh..Aamin.

..maafkan saya, andai ada terluka hati..

********************

Sebenarnya, saya rindukan mak dan abah saya di MALAYSIA

kerana sekian lama tidak berjumpa

Doakan kepulangan saya , bersama suami dan anak ke Malaysia pada tahun ini.

~~~~~~~~~~~~~

~siru alabarakatillah~

maasalamah...


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Kasih Sayangnya seorang ibu...."

Post a Comment